CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Monday, August 17, 2009

season 2 (episode 16)


Alex duduk di kerusi. Jae Jung bersandar pada dinding. Xander mundar-mandir. Resah dan menunggu. Cemas dan cuak. Semuanya bercampur. Sudah banyak kali Farhan mengadu sakit perut, namun tidaklah sampai muntah darah. Sebelum ini, Farhan akan tidur jika perutnya sakit. Sering juga muntah namun tidaklah sampai muntah darah. Mereka bingung memikirkan keadaan Farhan. Tidak lama kemudian, Tuan Adrian, bapa Farhan muncul.

”Macam mana dengan Han?” soal TuanAdrian cemas. Anak tunggalnya mengadu sakit perut. Mungkinkah ini sama dengan arwah isterinya dahulu?

”Tak tahu lagi Uncle. Doktor tengah merawat dia dalam bilik kecemasan” jawab Jae Jung sopan selesai bersalam dengan ayah sahabat mereka.

”Selalu ke dia sakit perut?”

”Selalu jugak uncle. Tapi dia cakap sebab perut dia masuk angin. Dan, dia muntah darah sewaktu persembahan tadi” balas Xander jujur. Kasihan Tuan Adrian. Pulang dari Tasmania terus ke hospital.

”Muntah darah? Kat mana konsert kamu, Xander?”

”Green Highland. Uncle baliklah dulu. Berehat. Biar kami jaga Farhan”

”No, it’s ok. Uncle kena jumpa dia.” Balas Tuan Adrian. Dia cuak. Muntah darah? Kalaulah Farhan mewarisi penyakit arwah isterinya, dia harus redha.

‘Rose, doakan anak kita tak apa-apa, ya’ desis hati kecil Tuan Adrian.

”Uncle ke surau dahulu. Ada apa-apa, panggil uncle dari sana.”

“Baik, uncle” jawab ketiga-tiganya.

..............................................................................................................................................

Faraeza memandang Iman Reyhan dari atas ke bawah. Betulke ni?? Iman Reyhan dan rombongan meminang??! Tetapi, bukan itu yang dihairankannya tapi, pemakaian Iman Reyhan hari ini. Jeans hitam dan jersey bola sepak! Untuk acara meminang! Diulangi untuk acara meminang! Faraeza menggeleng dan membebel di dalam hati. Apalah kata ayah dan mamanya nanti.

’Mamat ni biar betul. Takkan nak pinang aku macam ni! Ingat ni kahwin koboi ke?’

Keluarga Iman Reyhan dipersilakan masuk. Daddy dan ibu Iman Reyhan atau lebih tepat Haikal Iskandar mesra dan memeluknya erat. Belakangnya diusap lembut.

”Terima kasih bahagiakan Carl. Ibu harap Puteri dan Carl bahagia..” bisik Datin Jannah di telinga Faraeza lembut. Dato’ Abdullah yang berdiri disebelah isterinya tersenyum. Lelaki bangsawan berketurunan Eropah itu lantas bersalam dengan Megat Nordin dan Khaleeda. Beramah mesra. Calon besan mithali. Iman Reyhan sudah tercongok di sofa.

Upacara merisik berlangsung dengan sempurna. Megat Hafiz nampaknya menyenangi bakal adik iparnya itu. Suatu kebetulan apabila Megat Hafiz turut memakai jersey bola sepak. Faraeza menggeleng-geleng.

’Aku boleh buka kelab bola sepak nanti..’

“Kamu pasti tak akan mensia-siakan Puteri. Akan mencintainya?”

“Terlalu, ayah. Terlalu mencintainya, ayah. Eh, pak cik..” balas Iman Reyhan.

Wajahnya yang putih bertukar merah. Malu ditertawakan. Memanggil bakal ayah mertua dengan panggilan ‘ayah’. Belum apa-apa lagi dan panggil macam gitu. Tak malu.

“Tak apa. Panggil aje mama dan ayah. Tak lama lagi nak kahwin juga. Tak luak pun” balas Khaleeda ramah. Membela calon menantunya.

“Dua bulan lagi kita lahwin” ajak Iman Reyhan bersungguh-sungguh. Geram dia melihat Faraeza yang semakin cantik. Semakin hari semakin berseri-seri.

“Gelojohnya. Kau dah tak sabar nak nikah dengan adik aku, ke?” soal Megat Hafiz. Sekali lagi, Iman Reyhan tersipu.

Sementara itu, di Hospital Chunglim yang terletak di tengah-tengah Kota Metrocity, Doktor Armani sedang menerangkan mengenai keadaan Farhan kepada Tuan Adrian. Imbasan x-ray itu diterangkan satu persatu kepada Tuan Adrian. Kasihan dia melihat lelaki separuh abad itu. Dahulu isteri, kini anaknya pula.

“Jadi, I harap you bersabar. Sebab 99% menunjukkan positif. Dan ujian telah dilakukan sebanyak tiga kali. Dan ketiga-tiganya menunjukkan hasil yang sama..”

“Sama macam arwah Rose, ke?”

“Yes, Adrian. Kanser usus. Peringkat ke-dua. Sel kanser dah mula merebak. Dia dah mula muntah darah. Jadi, kita kena mulakan kemoterapi secepat mungkin.”

“Tapi, I tak tahu macam mana nak beritahu Farhan. I tak kuat, I tak sanggup. Farhan muda sangat. Dia tak patut terima semua ni. Sepatutnya I, doctor. I” rintihnya kepada doktor wanita yang merupakan doktor arwah isterinya dahulu.

“Kebenaran harus diberitahu, sebelum sel kansernya merebak ke bahagian lain, better kita lakukan kemoterapi.”

“Apa kesannya?”

“Rambut gugur, kulit mudah terluka. Dan, dari segi mental, emosinya mudah terganggu. Dia tak boleh stress. Dan pemakanannya harus dijaga. I nasihatkan, bubur will be better for him. Lembut dan mudah dihadam”

‘Ya Allah, adakah ini satu lagi cubaan buatku. Dulu Rose, kini Farhan? Aku redha. Aku ikhlas..’

Wajah Farhan ditenung dan dielusnya lembut. Memang dia tidak tinggal sekali dengan Farhan. Farhan tinggal di asrama sekolahnya di Metrocity, dia pula menetap di Tasmania, menguruskan perniagaan perkapalan yang bertambah maju. Tambahan lagi, kini ramai penyelam menyewa kapal-kapal cruise untuk tujuan penyelaman mutiara. Terutama di Teluk Tasman.

Rambut hitam pekat milik Farhan dielus lambut. Setitik air mata turun. Wajah yang terlalu mirip dengan arwah isterinya, Rosemary. Dan mewarisi penyakit yang serupa dengan Rosemary.

“Maafkan abang, abang tak mampu jaga Han baik-baik. Maafkan abang, Rose” bisik Tuan Adrian smabil tangan anaknya digenggam erat. Xander, Alex dan Jae Jung yang duduk di sofa mengeluh.

“Kenapa dengan Han, dad?” soal Farhan yang tiba-tiba bangun. Tuan Adrian terkejut melihat wajah anaknya yang pucat itu tiba-tiba muncul dihadapan matanya.

Lidah kelu untuk berkata. Hati kecil Farhan mula berdebar?

‘Ada apa sebenarnya ni?’

Wajah Faraeza terbayang di mata. Memenuhi setiap pelusuk minda. Tersenyum, ketawa dan bahagia. Tersenyum kearahnya.

‘Bukan itu yang kau nak? Kau nak dia bahagia?’ dia bermonolog.

“Han sakit macam arwan mama”

Farhan tercengang. Tak mungkin! Tak mungkin! Kenapa semuanya harus terjadi.

“Astaghfirullah...” Farhan beristighfar panjang.

Kau begitu sempurna,

Dimataku kau begitu indah,
Kau membuat diriku akan selalu memujimu,
Disetiap langkahku.


Kukan selalu memikirkan dirimu,
Tak bisa kubayangkan hidupku tanpa cintamu,
Janganlah kau tinggalkan diriku,
Takkan mampu menghadapi semua,
Hanya bersamamu ku akan bisa,


Kau adalah darahku,
Kau adalah jantungku,
Kau adalah hidupku,
Lengkapi diriku,
Oh sayangku, kau begitu,
Sempurna...
Sempurna...

Kau genggam tanganku, Saat diriku lemah dan terjatuh, Kau bisikkan kata dan hapus semua sesalku..

0 comments: